Articole

Cum să scoți un șurub rupt: Ghid cum să le extragi fără a deteriora materialul

tarozi

     Extragerea unui șurub rupt sau cu amprenta deteriorată poate fi o sarcină dificilă, dar cu uneltele potrivite și tehnica corectă, puteți reuși să-l scoateți. Cauza principală care duce la ruperea unui șurub sau stricarea amprentei acestuia este folosirea grupei de rezistență neadecvată sau a materialului necorespunzător aplicației.

suruburi

Etapele extragerii unui șurub rupt

     În funcție de ce scule avem la dispoziție, șuruburile rupte se pot extrage în 2 feluri: prin folosirea unui burghiu cu spirala invers, sau prin folosirea unui extractor de șuruburi.

     Burghiul cu spirală în sens invers scoate șuruburile pe măsură ce forează în mijlocul acestora, iar extractoarele folosesc sensul de desfiletare al mașinii de înșurubat pentru a scoate șurubul rupt, după ce a fost înfiletat în centrul acestuia în prealabil.

     După ce șurubul rupt a fost extras, dacă se constată o uzură ridicată a filetului rămas în materialul de unde a fost extras, putem “rectifica” filetul folosind un tarod cu același pas ca cel original.

tarozi

Trucuri pentru scoaterea unui șurub blocat

     De cele mai multe ori, ansamblele ale căror șuruburi s-au rupt, sunt afectate și de coroziune, de aceea se poate ca extragerea șuruburilor să fie mai dificilă sau fix atunci să se rupă capul șurubului. Pentru a facilita extragerea unui șurub, putem folosi un degripant sau ulei pentru debitare. 

     Un alt truc pentru degriparea șuruburilor blocate este încălzirea acestora folosind o lampă pe gaz. Supunerea repetată a acestuia la dilatare poate degripa șurubul și altfel facilita extracția, cu daune minime asupra ansamblului din care este extras șurubul.

     Dacă filetul interior a suferit daune ireparabile, putem oricând opta pentru un șurub mai lung, asigurat cu o piuliță la calălalt capăt, sau repararea filetului folosind un “chit pentru repararea filetelor” – acesta, la fel ca și tarozii, se diferențiază prin pas simetric, așa că putem opta pentru cel potrivit dacă știm diametrul și pasul șurubului pe care l-am extras.

Chitul pentru repararea filetelor  este deseori folosit în industria auto sau în întrețirea utilajelor, cel mai frecvent în blocurile motor din aliaj. Chitul conține:

    1.     Filetul pentru inserție – sau în literatura de specialitate, Helicoil. Acesta arată ca o bucșă filetată și la interior, și la exterior.
    2.     Tija pentru instalare/inserție – o tijă cu mâner care ne ajută să manevrăm filetul pentru inserție pe timpul instalării.
    3.     Burghiu – pentru fiecare tip de filet (sau dimensiune de Helicoil) vom avea nevoie de un burghiu adecvat dimensiunii exterioare ale acestuia.

     După cum se întitulează, “chitul pentru repararea filetelor” este defapt un chit pentru executarea altui filet (dar în exact aceeași poziție), după ce am constatat că uzura filetului original este avansată peste gradul la care mai poate fi reparat/rectificat.

     Prin urmărirea indicațiilor chitului, ne putem bucura de rezultate impecabile și să scutim timp și costuri nejustificate în cazul în care nu se intervenea la timp pentru repararea ansamblului.

Sfaturi pentru scoaterea unui șurub tocit

     Cel mai la îndemână lucru pe care îl putem face când extragem un șurub este să forțăm ansamblul. În realitate este nevoie de multă răbdare, precizie și folosirea uneltelor potrivite pentru a ne asigura că ansamblul sau filetul interior nu va fi deteriorat.

     O variantă simplă pentru a extrage un șurub rupt în interiorul unui ansamblu este sudarea unei șaibe și piulițe pe acesta, și îndepărtarea șurubului antrenând piulița cu o cheie.

Înapoi la listă